wtorek

Instagram - czym jest shadowban i jak go unikać?

Czy mieliście kiedyś tak, że na instagramie gwałtownie spadły Wam statystyki, albo nie mogliście dodawać opisów pod zdjęciami czy w ogóle ich publikować? Jeśli tak, to prawdopodobnie dostaliście shadowbana. Jeżeli chcecie dowiedzieć się na ten temat więcej, zapraszam do dalszej części posta.



Czym jest shadowban?

Najprościej mówiąc to kara za nieprzestrzeganie zasad instagrama. Jeśli ją dostaniecie, Wasze zdjęcia wyświetlą się tylko garstce Waszych obserwatorów i nie będą widoczne pod hashtagami. Shadowban może trwać od doby do miesiąca (przynajmniej ja nie słyszałam o dłuższych karach).


Jak sprawdzić, czy mam shadowbana?

Nie liczcie na to, że instagram przyśle Wam powiadomienie o karze. Sami musicie się zorientować, że coś jest nie tak. Pierwszym niepokojącym sygnałem będzie ograniczenie zasięgów i malutka liczba serduszek pod zdjęciem. Aby upewnić się, że dostaliście karę, wejdźcie w przeglądarkę i bez logowania się wyświetlcie jedno ze zdjęć na Waszym instagramie. Następnie poszukajcie go w użytych pod nim hashtagach. Jeżeli go nie znajdziecie, to sprawa jest już oczywista - dostaliście shadowbana.


Za co można dostać shadowbana?

Nie ma tu jednej konkretnej listy i nie wszystkie z tych punktów są sprawdzone. Prawda jest też taka, że nawet jeśli zrobicie coś nie tak, to nie musicie od razu dostać za to kary. Moim zdaniem przypomina to loterię - raz Ci się upiecze, a raz nie.


Przekraczanie limitów:

-około 300 polubień na godzinę
-60 komentarzy na godzinę
-6 postów na dobę
-600-1000 follow na dobę
-50-70 unfollow na godzinę
-30 hashtagów na post


Używanie zakazanych hashtagów

Jak sprawdzić, czy hashtag jest zakazany? Należy wejść w wyszukiwanie na instagramie i wpisać w nim wybrany hashtag. Jeżeli po przejechaniu strony delikatnie w dół pojawi Wam się komunikat, że "treści zostały ukryte", to znaczy, że lepiej go sobie odpuścić.


Przykłady zakazanych hashtagów (zdjęcie pochodzi ze strony ddob.com):


Używanie ciągle tych samych hashtagów



W tym wypadku sprawa jest prosta. Najlepiej stworzyć sobie bank słów, które będą pasować do większości wstawianych przez nas zdjęć i używać ich na zmianę.

Nazwa strony internetowej w nazwie
Nie wiem czy wiecie, ale za nick typu @iksiński.pl Wasze konto może zostać nawet usunięte. Nazwa nie może być adresem strony.

Komentarze w postaci samych emotek
Dla wielu osób jest to bardzo przyjemny sposób komentowania, ale dla instagrama takie treści są mało wartościowe i dodatkowo mogą być uznane za spam. Najlepiej mocno je ograniczyć lub zacząć pisać zwykłe komentarze. Autor danego zdjęcia na pewno to doceni.

Kupowanie obserwatorów i polubień
Wszystkie aplikacje, boty i firmy, które mają błyskawicznie rozwinąć nasze konto są niedozwolone na instagramie. Co więcej używanie ich grozi nie tylko shadowbanem, ale również skasowaniem konta. Moim zdaniem nie warto nabijać sobie pustych cyferek. Lepiej skupmy się na wstawianiu dobrych zdjęć, a obserwatorzy przyjdą sami.

Zgłoszenie konta
Jeżeli ktoś zgłosi Wasze konto, gdyż np. ukradliście mu zdjęcie albo wstawiliście coś nieodpowiedniego, instagram też może dać Wam shodowbana (lub usunie Wasze konto). Z reguły zgłaszanie konta to przydatna opcja, ale można jej używać złośliwie. Mimo wszystko w takich przypadkach możemy być spokojni, bo jeżeli instagram nie znajdzie na naszym profilu nic niedozwolonego, to nie ponosimy żadnych konsekwencji. 

Co zrobić, gdy dostaniemy shadowbana?

Niestety w takiej sytuacji nie możemy za wiele zrobić. Jeżeli używaliście zakazanych hashtagów, to usuńcie je ze wszystkich postów. Zaleca się też ograniczenie ilości dawanych serduszek, obserwacji czy komentarzy, gdyż instagram może pomyśleć, że jesteśmy botem.  Potem trzeba cierpliwie czekać. Możemy też wylogować się z naszego konta na dwie doby, gdyż słyszałam, że może to skrócić naszą karę. Niestety informacja nie jest potwierdzona, ale zawsze można spróbować.





40 komentarzy:

  1. O kurczę nie wiedziałam ,że jest coś takiego :O

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj miałam kilka razy taką sytuację,zdjęcie opublikowane i tylko ci którzy
    Mnie obserwują dawali serduszka, chociaż nie używałam zakazanych hashtagow.
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
  3. Nawet nie wiedziałam, że coś takiego jest :D Raczej nie mam wielkiego grona obserwujących, więc i serduszka pod zdjęciami mało kiedy przekraczają setkę :D Raczej nie używam hashtagów i nie zauważyłam też żeby moja działalność była w jakikolwiek sposób ograniczona, więc mnie to póki co nie dotyczyło ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Oooo, nawet nie wiedziałam że takie coś jest. Nigdy nie dostałam. O limitach wiem tylko tych, że nie można pisać więcej niż 30 hasztagów, bo mi się zdarzyło haha. Tylko, że nie dostaje się za to bana ani nic, bo prostu po publikacji zdjęcia, nie ma pod nim ani jednego hasztaga ;)
    Zapraszam! www.zuzu-zuzannaxx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie, i to też jest wg instagrama pewien rodzaj kary. Shadowban może mieć różne konsekwencje. Miesiąc temu spotkałam się nawet z tym, że przez 48h osoba, która wstawia na instagrama bardzo dużo zdjęć, nie mogła dodać hasztagów i opisów pod swoimi postami. Taka kara nie zawsze musi oznaczać cięcie zasięgów, chociaż brak hasztagów ma na to pewien wpływ :)
      Miłego dnia!

      Usuń
  5. Dzięki za informację :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Oo nie wiedziałam wcześniej o tym :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Pierwsze słyszę o tym :o

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja już słyszałam o tym i też chyba dostałam hahah :D czasami jak mi się nudzi to wchodzę na ig i oglądam zdj lajkuje, komentuje i czasami kogoś zaobserwuję hahah :P

    OdpowiedzUsuń
  9. Słyszała o tym ostatnio, trochę dziwne te niektóre zasady i ogólnie cała sprawa :/.
    http://modoemi.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie mam konta na Instagramie, więc nie wiedziałam o czymś takim. Dobrze wiedzieć na przyszłość, gdybym jednak zdecydowała się go założyć. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawy post ! Nigdy nie slyszalam o takim czyms wiec niezle !
    by-tala.blogspot.com
    instagram : @nnieprzewidywalna

    OdpowiedzUsuń


  12. Great post dear, i love your blog. :)
    I followed you, if you want follow back. :)♥
    Designer custom hats

    OdpowiedzUsuń
  13. Rzadko używam Instagrama, więc nie słyszałam o czymś takim. Ciekawi mnie, czy znane gwiazdy też dostają bany, gdy mają więcej niż 300 polubień na godzinę…
    My blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba trochę źle mnie zrozumiałaś. Chodzi o to, że dana osoba nie powinna dawać więcej niż 300 serduszek na godzinę, ale nie ma limitu ile serduszek możesz dostać pod swoim zdjęciem :)

      Usuń
  14. Mnie dopadł jakiś czas temu.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie miałam pojęcia, że takie coś grasuje po instagramie, chociaż kiedyś i u siebie to zauważyłam. :)

    http://justdaaria.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciekawy i bardzo pomocny post, pierwszy raz słyszę o karach na instagramie.
    Teraz to ważne jest by uważac i nie dostać tego bana
    https://mylifeiswonderful9.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. Anonimowy12:50

    Słyszałem o tym. Według mnie instagram lekko przegina z tym ucinaniem zasięgów i to jest zabawne, bo skoro kogos obserwujesz to chyba chce sie wiedziec co dana osoba wstwia w danych dniu i danej godziny :)
    Aghhh zycie trudne jest nawet w internetach
    post jest naprawde bardzo przydatny :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Dobry wpis, teraz już wiem dlaczego nieraz dostaję mało serduszek, przez to pewnie że dodaję za dużo hashtagó, dzieki za wpis :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Anonimowy22:51

    Przydatny post dla instagramowiczów ^^ Już chyba wiem, dlaczego koleżance nie działa instagram.
    Pozdrawiam i dziękuję bardzo za odwiedziny ♥️ wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Really interesting post, I love IG!
    Kisses, Paola.

    Expressyourself

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie słyszałam o tym hmm bardzo ciekawy post ! :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Miałam taki problem mniej więcej miesiąc temu, wrzuciłam zdjęcie, a ono nie wyświetlało się pod hasztagami. Poprzednią fotografię dodałam również miesiąc wcześniej. Więc odstępy były dość duże. Nie używałam "zakazanych" hasztagów, ale używałam tych samych hasztagów. Trudno jednak tego uniknąć, gdy zdjęcia dotyczą jednej kategorii tematycznej.

    Dodając zdjęcie w tym tygodniu problem zniknął, ale moje zdjęcie nadal nie wyświetla się pod hasztagami przez mniej więcej pierwszą minutę.

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie wiedziałam nawet, że instagram tak pilnuje :D Zdziwiło mnie, że komentarze z samych emotikonek mogą być uznane za spam, akurat bardzo dużo ludzi komentuje w ten sposób :/

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja również nie wiedziałam,że jest coś takiego jak shadowban
    MY BLOG

    OdpowiedzUsuń
  25. Wydaje mi się, że się mieszczę w ramach i jestem bardzo grzeczna :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo ciekawy post :)

    Pozdrawiam - http://izabiela.pl/

    OdpowiedzUsuń
  27. Ja, co prawda, profil na Instagramie prowadzę, jednak nigdy nie przywiązywałam wagi do jego statystyk, więc szczerze powiedziawszy nie bardzo orientuję się w tym temacie ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Słyszałam o tym ... i wcale się nie dziwię, że coś takiego w końcu zrobili

    OdpowiedzUsuń
  29. Sporo o tym słyszałam. Dobrze, że są jakieś ograniczenia! :)

    OdpowiedzUsuń
  30. super przydany wpis, rozsyłam koleżankom :)
    Zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  31. O rany, dobrze że tu trafiłam. Parę razy (nie dużo) ale jednak.. zdarzyło mi się, że nagle moje zasięgi drastycznie malały, a już wiem dlaczego. Głownie przez hashtagi... Często używam ich wielu i nawet nie wiem dokładnie ilu, ale podejrzewam, że czasem zdarzy mi się mieć ich ponad 30, dodatkowo mam pewne stałe hashtagi, które używam bardzo często, no i czasem zdarza mi się, że pod zdjęciem mam same emotki. Niewiarygodne, że przez takie głupoty Instagram ucina zasięgi.

    OdpowiedzUsuń
  32. słyszałam już gdzieś o shadowbanie, dobrze wiedzieć więcej :) Eh ten instagram. Swoją drogą, rozumiem banowanie za przekraczanie limitów, ale za powtarzanie hasztagów? Przecież wiadomo, że jeśli ktoś prowadzi konto w określonym temacie, to zamieszcza podobne treści i taguje je w podobny sposób.

    OdpowiedzUsuń
  33. Nie słyszałam o tym szczerze mówiąc także dzięki za info.

    OdpowiedzUsuń
  34. Anonimowy16:59

    Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  35. Eryk15:19

    Bardzo interesujący artykuł. Sam spędzam sporo czasu na instargramie. Ostatnio bardzo spodobał mi się generator hasztagów https://polskielajki.pl/generator-hasztagow-na-instagramie/. To bardzo fajne narzędzie.

    OdpowiedzUsuń
  36. Jeśli dostaniecie bana na instagramie zawsze możecie rozpocząć swoją przygodę z innym portalem takim jak np. tik-tok.

    OdpowiedzUsuń
  37. Dla osób, które z pasją podchodzą do prowadzenia konta na instagramie ban musi być bardzo problematyczny. Warto zapoznać się z zasadami serwisu, aby uniknąć tego typu sytuacji.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze
Hejt i nieuzasadniona krytyka będą usuwane.
Zdjęcia na blogu są moją własnością i są chronione prawami autorskimi zgodnie z art. 1 ust. 2 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zabraniam kopiowania ich i używania we własnych celach bez mojej zgody.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...